minggu 2






Langkah Pengajaran





Mata Pelajaran : Bahasa Melayu



Tahun : 3 Beta



Bil. Murid : 30 Orang



Tajuk : Mencegah Penyakit



Tarikh : 21 Januari 2010



Masa : 12.00-12.30 tengahari (30 minit)       



Objektif : Pada akhir pembelajaran murid dapat :


1)      Murid dapat menceritakan cara bagaimana penyakit berjangkit
2)      Membaca petikan teks dengan sebutan dan intonasi yang betul
3)      Mengetahui kepentingan mencegah penyakit berjangkit
4)      Menyenaraikan dan membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi

Fokus utama
  1. Membaca secara imbasan untuk mendapatkan maklumat yang khusus.
-          Mengenal pasti bagaimana mencegah penyakit berjangkit

Kemahiran bahasa : Mendengar,bertutur, membaca dan menulis

Nilai                       : Kebersihan dan keberanian



ISI PELAJARAN

AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

CATATAN

Gambaran mengenai cara penyakit berjangkit
Set Induksi (5 minit)
1.      Guru menunjukkan gambar-gambar dan memperdengarkan bunyi berkaitan cara penyakit berjangkit.
2.      Murid menceritakan cara bagaimana penyakit berjangkit melalui gambar yang ditunjukkan oleh guru.
3.      Menyatakan pendapat kepentingan mencegah penyakit berjangkit

KB
Menghubungkait dan mengenalpasti.


BBM
Gambar

Membaca petikan teks mengenai cara mencegah penyakit

a)      Apakah yang perlu dilakukan sebelum makan?
b)      Mengapakah serangga seperti nyamuk,lalat dan  lipas berbahaya?
c)      Bagaimanakah kita mencegah penyakit?



Langkah 1 (8 minit)

1)      Guru meminta murid membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul
2)      Secara rawak, seorang murid dipilih untuk membaca petikan teks secara berperenggan
3)      Guru memberikan soalan berdasarkan teks

KB
Menghubungkait

BCB : Fahami petikan dan menjawab soalan

Nilai : Kerjasama dan unsur menghomati

Menyenarai kata adjektif dan membina ayat
Langkah 2 (10 minit)
  1. Murid akan membaca dan meneliti petikan ` Cara Mencegah Penyakit `
  2. Murid akan menulis kata adjektif yang diperolehi daripada petikan di papan putih
  3. Murid membina ayat berdasarkan perkataan tersebut
  4. Guru membetulkan ayat yang salah

BBM : Petikan Teks `Cara Mencegah Penyakit`



Penutup:
 
a) Membuat  
      kesimpulan



Penutup (5 minit)

  1. Guru menyoal tentang perkara yang dipelajari.
  2. Guru membuat rumusan keseluruhan
  3. Guru memberi pujian dan dorongan untuk penambahbaikan dalam pembacaan dan binaan ayat










Langkah Pengajaran




Tarikh                        :           11 Mac 2010

Masa                          :           11.00 pagi – 11.30 pagi

Tahun                        :           2 Cempaka

Bilangan murid          :           20  orang

Mata pelajaran          :           Bahasa Malaysia

Tema                         :           Haiwan Peliharaan

Tajuk                         :           Pertuturan , tatabahasa





Hasil pembelajaran

Pada akhir pelajaran murid- murid dapat :


                     i.        Murid dapat menyebut kuat perkataan dengan membatangkan suku kata dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.


                    ii.        Murid dapat membina  ayat berdasarkan perkataan yang diberikan.


                   iii.        Murid dapat membuat latihan bercakap melalui aktiviti membina karangan lisan.

Fokus utama :
 Membaca kuat perkataan dan ayat denga sebutan dan intonasi yang betul               dan memahami perkara yang dibaca.

Aras 1 : mendengar dan menyebut semula perkataan yang diajar oleh guru.

Fokus sampingan :
Membuat karangan lisan

Aras 2 : menceritakan tentang haiwan peliharaan.






Langkah / Masa



Isi Pelajaran


Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran






Set induksi
( 5 minit )

     a.    Apakah nama haiwan ini?
·         Kucing
·         Burung
·         Ayam
·         Lembu
·         Monyet

     b.    Di manakan haiwan ini dapat dilihat?
·         Zoo
·         Kawasan kampung
·         Kedai haiwan
·         Rumah


     1.    Guru memainkan bunyi- bunyi

     2.    Murid diminta untuk mengajuk dan mengenalpasti jenis haiwan tersebut



       

Langkah 1
( 10 minit )


     a.    Mendengar dan mengajuk

     b.    Mengeja secara membatangkan suku kata

·         Kucing
·         Lembu
·         Burung
·         Ayam
·         Ikan

     c.    Memandankan haiwan dengan gambar.

     1.    Murid mendengar guru mengeja secara membatangkan suku kata 5 perkataan.

     2.    Murid menyebut semula secara mengajuk apa telah diajar oleh guru.

     3.    Guru menunjukkan gambar setiap perkataan yang dieja kepada murid dan meminta murid untuk memadankannya.




Langkah 2
( 5 minit )


1.    Haiwan

                ·         Kucing
                ·         Lembu
                ·         Burung
                ·         Ayam
                ·         Ikan

     1.    Murid membina 3 ayat berdasarkan perkataan yang telah dipelajari.

     2.    Murid membaca ayat yang dibina dengan kuat serta intonasi yang betul dan guru membantu jika murid membuat kesilapan.



        Langkah 3
( 8 minit )


     a.    Apakah haiwan kesayangan kamu?


     b.    Jika diberi peluang,haiwan apakah yang kamu ingin pelihara?


     
     1.    Guru meminta beberapa orang murid untuk membina karangan lisan dan
membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.

Penutup
( 2 minit )


     1.    Guru menerapkan nilai- nilai moral dengan menyatakan mengapa perlu menyayangi haiwan.

     2.    Murid diminta meyebut semula jenis haiwan yang telah dipelajari.







Langkah Pengajaran

Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 5 Bestari
Bil. Murid : 14 orang
Tema : Tatabahasa
Tajuk : Kata Nafi ( tidak dan bukan )
Tarikh : 21 Januari 2010
Masa : 12.00 – 12.30 tengahari ( 30 minit )
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat :
1.    Menyebutkan kata nafi  dalam ayat yang dinyatakan dengan betul.
2.    Menyatakan jenis – jenis dan kedudukan kata nafi dalam petikan ‘Jumpa Guru Besar’.
3.    Membina ayat berdasarkan kata nafi.

Fokus utama : Kemahiran Lisan
Fokus sampingan : Kemahiran membaca dan menulis.
Kemahiran bahasa : Mendengar dan bertutur, membaca dan menulis.
Sistem bahasa : Tatabahasa
Ilmu : Bahasa Melayu
Nilai : Keberanian, jujur.
Kemahiran bernilai tambah( KBT)  :
-       Kemahiran berfikir : menghubungkaitkan, mencirikan, menilai dan penjanaan idea.
-       Kecerdasan pelbagai : interpersonal, intrapersonal, verbal- linguistik.
-       Pengetahuan sedia ada : murid telah menggunakan kata nafi dalam percakapan mereka seharian.
-       Bahan bantu mengajar : komputer, gambar rajah, petikan, kad – kad soalan.



Langkah

Isi Pelajaran

Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran


Catatan


Set induksi
(5 minit)


Kata Nafi
- Tidak dan bukan
- Hari ini tidak hujan
- Zam tidak datang awal hari ini.

Penggunaan kata nafi secara tidak langsung.

Guru mengemukakan soalan-soalan dan meminta murid menjawab.

Jawapan murid-murid harus mengandungi kata nafi. Semua ini dilakukan secara tidak langsung.


KB:
Mencirikan gambar rajah.

BBB:
Gambar rajah

BCB:
Memerhati

Ilmu:
Bahasa Melayu



Langkah 1

Petikan
-       Murid dapat menentukan kata nafi dalam petikan.


Contoh-contoh penggunaan kata nafi dalam petikan.
-       Guru memaparkan petikan.
-       Murid diminta membaca kuat.
-       Guru meminta murid mencari ayat-ayat yang mengandungi kata nafi.


KB:
Bacaan, Lisan

BCB:
Membaca dan menyatakan.

BBB:
Petikan

KP:
Verbal-linguistik, interpersonal.

Nilai:
Bertanggungjawab, bercakap benar.

Ilmu:
 Bahasa melayu



Langkah 2
(10 minit)

Ayat-ayat kata nafi
-       Kata nafi ‘tidak’
-       Kata nafi ‘bukan’


Contoh-contoh penggunaan kata nafi dalam ayat.
-       Guru memberi kad soalan kepada murid.
-       Murid diminta membina ayat berdasarkan kata nafi.


KB:
Bacaan, lisan

BBB:
Kad-kad soalan

Nilai:
Keberanian.

Ilmu:
Bahasa melayu



Penutup
(5 minit)

-       Kata nafi ‘tidak’ dan ‘bukan’.
-       Kata nafi digunakan untuk menafikan sesuatu perkara.

-       Guru menyoal murid tentang perkara yang telah dipelajari.
-       Guru menyimpulkan pelajaran.
-       Guru memberi pujian dan dorongan kepada murid membaiki pembacaan.


















Langkah Pengajaran

Tarikh                         : 15 April 2010
Masa                          : 30 minit
Tahun                          : 6 Arif
Bilangan Murid        : 17 orang
Mata Pelajaran         : Bahasa Melayu
Tema                          : Nilai-nilai Murni
Tajuk                          : Kerjasama Dalam Kumpulan

Hasil Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran pelajar-pelajar dapat :
i. Menyatakan dua atau lebih pendapat dalam sesuatu aktiviti yang dijalankan.
ii. Bertutur dengan petah semasa melaksanakan aktiviti main peranan.
iii. Menyebut dua contoh peribahasa yang berkaitan dengan aktiviti yang dilaksanakan.

Fokus utama
4.1 Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun
Aras 2 (i) Menyumbang idea yang bernas dalam sesuatu diskusi dengan terperinci.

Fokus sampingan
6.6 Membaca dan membuat ramalan berdasarkan sesuatu cerita atau maklumat yang diberikan.
Aras 1 (ii) Membuat andaian berdasarkan fakta atau maklumat yang diperoleh.

Kemahiran bahasa: Membaca , bertutur, dan mendengar.
Sistem bahasa                  : Tatabahasa          : Peribahasa

Pengisian kurikulum          : Ilmu                     : Pendidikan Moral
                                       : Nilai                     : bekerjasama, bertolak ansur, keberanian 
                                      : Kemahiran berfikir : Menjana idea dan membuat keputusan                                                                                                                 

Kecerdasan pelbagai     : Verbal linguistik, interpersonal
Bahan bantu mengajar   : Kertas kosong, sedutan video
Alat bantu mengajar       : Lcd,projector, komputer.
Pengetahuan sedia ada  : Murid – murid pernah bekerjasama dalam satu kumpulan untuk menyiapkan tugasan.








Langkah / masa


Isi pelajaran

Aktiviti pengajaran & pembelajaran

Catatan


Set induksi
( 5 minit )
Guru menayangkan sedutan video daripada  sebuah filem.
contoh soalan
a.Apakah yang dapat kamu lihat daripada cerita tersebut?
J: kapal karam, orang sibuk selamatkan diri masing-masing
b. Apakah yang dilakukan oleh kapten kapal tersebut?
J: beri arahan kepada anak-anak kapalnya,bijak mengatasi situasi panik.
c. Pernahkah kamu semua mengalami situsi yang sama?

J: Ada sesetengah kalangan murid-murid yang mengangkat tangan/tiada murid yang pernah mengalami situasi tersebut.


     1.    Guru bertanya kepada murid apa yang difahami tentang video yang ditayangkan.

     2.    Guru mengaitkan dengan tajuk pelajaran.

BBM
Tayangan video

KBKK
Meramal

Nilai
Rasional


Langkah 1
(10 minit)
Bacaan:  
Contoh :
Sebagai seorang ketua kumpulan, anda dikehendaki memainkan peranan sebagai kapten sebuah kapal yang akan karam. Untuk menyelamatkan keadaan, anda diminta untuk menaiki perahu dan memilih hanya empat orang termasuk diri anda, untuk menaiki perahu dan menyelamatkan diri ke sebuah pulau yang akan anda bangunkan dan terokai. Tentukan tiga orang lagi daripada yang berikut:
Seorang doktor, seorang arkitek, seorang artis popular, seorang petani, seorang askar, dan seorang hartawan termahsyur.
     
     1.    Guru membahagikan murid-murid kepada beberapa kumpulan. Setiap kumpulan haruslah mempunyai seorang ketua.
     2.    Guru menayangkan satu situasi dalam bentuk teks di dalam perisian Power Point.
     3.    Guru meminta murid-murid main peranan di dalam kumpulan.
     4.    murid-murid mengadakan perbincangan dalam kumpulan dalam tempoh satu minit.
     5.    Setiap ahli kumpulan diminta untuk melakonkan peranan yang dipilih. berdasarkan situasi yang diberikan di dalam teks arahan.
     6.    Ketua kumpulan selaku kapten kapal dikehendaki untuk membuat keputusan siapakah yang harus diselamatkan terlebih dahulu.
     7.    Ketua kumpulan diminta memberikan sebab mengapa memilih tiga individu  tersebut.
KBKK
-Menjana idea
-membuat keputusan
Nilai
-kejujuran
-rasional



Langkah 2
(8 minit)

Contoh arahan :
Dengan menggunakan sehelai kertas ini, kumpulan anda dikehendaki untuk mencipta sebiji pelampung serbaguna yang boleh memuatkan kesemua ahli kumpulan anda tanpa menceraikan lilitan pelampung tersebut. Tiada sebarang alatan dan bahan yang boleh digunakan seperti gunting dang am pelekat. Anda dikehendaki menggunakan kreativiti masing-masing untuk membesarkan saiz kertas tersebut tanpa terputus.


     1.    Guru memberikan andaian bahawa terdapat alternatif lain untuk menyelamatkan kesemua ahli kumpulan daripada tenggelam.
     2.    Guru memberikan sehelai kertas bersaiz separuh daripada saiz kertas A4 kepada setiap kumpulan.
     3.    Guru menayangkan arahan kepada murid-murid untuk menggunakan sekeping kertas tersebut menjadi sebiji pelampung serbaguna yang sangat besar dan muat untuk kesemua ahli kumpulan menggunakan perisian Microsoft Power Point.
     4.    Setiap kumpulan melaksanakan arahan yang diberikan dengan bersungguh-sungguh.
     5.    Guru menawarkan ganjaran kepada mana-mana kumpulan yang selesai melaksanakan arahannya dengan cepat.



BBM
Teks arahan

KBKK
-Menjana idea
-menyelesaikan masalah
-membuat keputusan.

Nilai
-kerjasama
-bertolak ansur



langkah 3
(4 minit)


Contoh soalan :
a)Apakah peribahasa yang sesuai bagi aktiviti yang kamu lakukan sebentar tadi?
J: berat sama dipikul, ringan sama dijinjing, bersatu kita teguh, bercerai kita roboh, hendak seribu daya, mahu seribu

     1.    Guru bertanya kepada murid-murid apakah peribahasa yang sesuai digunakan semasa melakukan aktiviti menghasilkan pelampung serbaguna tersebut.
     2.    Guru memilih dua orang murid untuk menyebut satu contoh peribahasa yang betul.

KBKK
-menjana idea

Nilai
-keberanian


Penutup
(3 minit)

Rumusan isi pelajaran dan pujian

     1.    Guru membimbing murid merumus kemahiran yang dipelajari hari ini.

     2.    Guru memberi pujian dan  motivasi atas penglibatan murid dalam aktiviti yang dijalankan.

     3.    Guru menyarankan kepada murid agar menerapkan nilai-nilai murni yang telah dipelajari ke dalam kehidupan harian.


KBKK
-membuat kesimpulan

Nilai
-kerjasama
-bertolak ansur
 -keberanian
-rasional


                                   








No comments:

Post a Comment