Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Bahasa Melayu Pendidikan Rendah)
Nama Kursus
|
Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa
Melayu Berbantukan Komputer (Computer Aided in Teaching and Learning
Malay Language)
|
Kod Kursus
|
BMM 3105
|
Kredit
|
3 (0 + 3)
|
Jam Interaksi
|
90 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Pertama/Kedua
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Menggunakan Internet, laman web, pembelajaran secara dalam
talian dan luar talian; model perpautan dalam penyusunan bahan, dan perpautan
antara bahan.
2. Memilih bahan Internet untuk pengajaran dan pembelajaran.
3. Membina tapak pembelajaran yang mudah.
4. Mengedit bahan pengajaran secara dalam talian.
5. Menggunakan bahan bahasa Melayu dalam Internet, alat
pengarangan, animasi dalam persembahan, dan cakera padat pembelajaran dalam
pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.
6. Mengadakan simulasi pengajaran Bahasa Melayu secara sidang
video.
|
Sinopsis
|
Kursus ini menjelaskan penggunaan Internet, pemilihan bahan Internet,
laman web, dan papak pembelajaran, perpautan dalam penyusunan bahan,
perpautan antara bahan, pengeditan bahan pengajaran secara on line;
penggunaan bahasa Melayu dalam bahan Internet, simulasi pengajaran bahasa
Melayu secara sidang video, penggunaan alat pengarangan, animasi dalam
persembahan bahan; dan penggunaan CD pembelajaran dalam pengajaran dan
pembelajaran bahasa Melayu.
This course
describes the usage of Internet, selection of Internet resources, website,
learning homepage; on-line and off-Line learning; link model in organizing
resource, linkage within resources; onlline teaching resources editing; using
Malay language in Internet; teaching of Malay language through video
conferencing, usage of writing tools; animation
in presentation; and using learning CDs in teaching and learning Malay
language.
|
TAJUK
|
KANDUNGAN
|
JAM
|
1
|
Penggunaan Enjin Pencari Bahan
Bahasa Melayu
·
Menggunakan web,
video, audio, dan imej
·
Menggunakan kata
kunci, frasa yang sesuai untuk mendapatkan bahan pengajaran bahasa Melayu.
·
Menyimpan bahan
dalam bentuk fail Internet dan katalog.
|
6
|
2
|
Menggunakan Internet, Enjin
Pencari Bahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
·
Mengumpul dan
mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
·
Mengumpul bahan
daripada Internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa
|
6
|
3
|
Aplikasi Garis Panduan dan Etika
Penggunaan Internet
·
Memuat turun
garis panduan dan etika penggunaan Internet
·
Memindahkan
garis panduan dan etika penggunaan Internet dalam bentuk brosur dan Power
Point
|
6
|
4
|
Pemilihan Bahan Internet untuk
Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
·
Memilih bahan
sastera
·
Memilih bahan
tatabahasa
·
Memilih bahan
bidang ilmu lain
|
6
|
5
|
Membina dan Menggunakan Tapak dan
Laman Web Pembelajaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
·
Prosedur
pembinaan tapak pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
·
Prosedur
pembinaan laman web pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa
Melayu
·
Membina dan
menggunakan tapak pembelajaran dan laman web bahasa Melayu
|
6
|
6
|
Mengaplikasikan Struktur Perpautan
dalam Penyusunan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
·
Struktur
Hierarki dan Struktur Komposit
·
Struktur Linear
·
Struktur
Rangkaian
|
6
|
7
|
Mengaplikasikan Model Pemprosesan
Maklumat dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
·
Bengkel model
pembinaan pemprosesan maklumat
·
Mengaplikasi
model pemprosesan maklumat dalam simulasi pengajaran dengan menggunakan tapak
pembelajaran.
|
6
|
8
|
Pengajaran Bahasa Melayu Secara
Dalam Talian dan Luar Talian
·
Melaksanakan
simulasi pengajaran dalam talian.
·
Melaksana
simulasi pengajaran dalam talian dan luar talian dengan menggunakan laman web
dan tapak pembelajaran
|
6
|
9
|
Mengedit Bahan Pengajaran Bahasa
Melayu Secara Dalam Talian
·
Prosedur
pengeditan
·
Prinsip pengeditan
·
Melaksanakan
pengeditan
|
6
|
10
|
Pengajaran dan Pembelajaran Secara
Bilik Darjah Maya
·
Membentangkan
hasil kerja antara institut
·
Melaksanakan
interaksi antara pelbagai institut
|
6
|
11
|
Pengajaran Bahasa Melayu Secara
Sidang Video
·
Konferensi
secara dalam talian
·
Mengadakan
sidang video untuk mengajarkankemahiran mendengar bertutur
·
Merakamkan perbualan
|
6
|
12
|
Menggunakan Alat Pengarangan dalam
Pengajaran Bahasa Melayu
·
Menggunakan alat
pengarangan dalam mencapai kemahiran bahasa sukatan pelajaran Bahasa Melayu
sekolah rendah
·
Aplikasi penyuntingan bahan Bahasa Melayu dengan
menggunakan alat pengarangan
|
3
|
13
|
Mereka Cipta Animasi dalam
Persembahan Bahan Pengajaran Bahasa Melayu
·
Menggunakan
animasi perkataan dan objek Power Point
·
Mencari,
mengumpul, menyesuaikan dan menggunakan animasi daripada Internet
·
Memanipulasi
animasi dalam persembahan
|
6
|
14
|
Bengkel Cakera Padat Pembelajaran
dalam Pengajaran Bahasa Melayu
·
Meneroka dan
mengklasifikasikan cakera padat
·
Memilih cakera
padat pembelajaran bahasa Melayu
·
Menggunakan
cakera padat dalam aktiviti pengajaran
|
6
|
15
|
Seminar dan Pameran TMK Dalam
Pengajaran Bahasa Melayu Dekad Kini dan Mendatang
·
Mengadakan
seminar
·
Mengadakan
pameran
|
6
|
JUMLAH
|
90
|
Penilaian
|
Kerja kursus 100%
Peperiksaan Akhir -
|
Rujukan Asas
|
Beatty, Ken. (2003). Teaching
and Researching computer-assisted language learning. London:
Longman.
|
Rujukan Tambahan
|
Bull Susan. (1993). Towards
user system collaboration in the development of a student model for
intelligent computer assisted language learning. Edinburg:
Universtiy of Edinburg.
|
Bull Susan. (1994). Student
modelling beyond domain knowledge.Edinburg: University of Edinburg.
|
|
Hardisty, D., Windeatt, S.,
(1989) Call. London: O.U.P.
|
|
Levy Micheal. (1997). Computer-assisted
language learning: Context and Conceptualization. Oxford: Oxford University Press.
|
No comments:
Post a Comment